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The missing fly of Dreispitz (2021) (wip)

Co-directed with Patricio Blanche. Part of the Explorers Film Club, curated by Benedikt Wyss and Samuel Leuenberger. 

The missing Fly of Dreispitz is a non-fiction film composed of multiple artistic and audiovisual resources. Being a joint project between a filmmaker and a visual artist, two artists from the south of Chile, the creative possibilities are very varied.

The film is about a fictional character, the Chilean entomologist Carlos Vasquez, how claimed that flies would be the successors to bees in the task of pollinating, and predicted the decline of the bee population when the issue was still in its incipient stage. After researching several locations in the late 1980s, Vasquez travels to Switzerland, specifically to the Dreispitz neighborhood in Basel, where he finds significant differences in living conditions compared to those present in any city in South America. By altering results and avoiding following protocols in order to obtain quick results from his experiments, he managed to develop a new species of fly, Muscidae dreispitzii (Vasquez, 1990). The strange species turned out to be extremely tough and large, reaching lengths of up to 80 centimeters, spiraling out of control and causing panic throughout the neighborhoods of the Swiss city. This forces the government in 1994 to invest significant resources in the creation of a Fly Deatomizer, eliminating all Diptera in the region and the Bebbi Sagg system, so humans could take care of the works that flies could no longer do. In turn, the mysterious Chilean entomologist is forced to flee.

Twenty-five years later, young Chilean entomologists decide to steal the only preserved specimen in Chile of the Muscidae Dreispitzii. Its dissection motivates a continuation of the search in Switzerland for the disappeared Chilean entomologist.

The film jumps between traditional interviews to artistic representation. The result of all coincidences with reality, artistic resources and the work with non-actors, is getting shape of a satirical film, close to genre cinema, fake documentary and daily cinema.

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La Mosca Perdida de Dreispitz (2021) (trabajo en proceso)

Co-dirigida con Patricio Blanche. Parte de Explorers Film Club, curado por Benedikt Wyss y Samuel Leuenberger. 

La mosca perdida de Dreispitz es una película de no ficción compuesta por múltiples recursos artísticos y audiovisuales. Al ser un proyecto conjunto entre un cineasta y un artista visual, dos artistas del sur de Chile, las posibilidades creativas son muy variadas.

La película trata sobre un personaje de ficción, el entomólogo chileno Carlos Vásquez, cómo afirmó que las moscas serían las sucesoras de las abejas en la tarea de polinizar, y predijo el declive de la población de abejas cuando el tema aún se encontraba en su etapa incipiente. Tras investigar varias localizaciones a finales de los 80, Vásquez viaja a Suiza, concretamente al barrio de Dreispitz en Basilea, donde encuentra diferencias significativas en las condiciones de vida en comparación con las presentes en cualquier ciudad de Sudamérica. Al alterar los resultados y evitar seguir los protocolos para obtener resultados rápidos de sus experimentos, logró desarrollar una nueva especie de mosca, Muscidae dreispitzii (Vasquez, 1990). La extraña especie resultó ser extremadamente dura y grande, alcanzando longitudes de hasta 80 centímetros, girando fuera de control y causando pánico en los barrios de la ciudad suiza. Esto obliga al gobierno en 1994 a invertir importantes recursos en la creación de un Desatomizador de Moscas, eliminando todos los Diptera en la región y el sistema Bebbi Sagg, para que los humanos pudieran encargarse de los trabajos que las moscas ya no podían hacer. A su vez, el misterioso entomólogo chileno se ve obligado a huir.

Veinticinco años después, jóvenes entomólogos chilenos deciden robar el único espécimen conservado en Chile de Muscidae Dreispitzii. Su disección motiva una continuación de la búsqueda en Suiza del entomólogo chileno desaparecido.

La película salta de las entrevistas tradicionales a la representación artística. Fruto de todas las coincidencias con la realidad, los recursos artísticos y el trabajo con no actores, está tomando forma de una película satírica, cercana al cine de género, al falso documental y al cine cotidiano.

Pilar Quinteros
Pilar Quinteros
Pilar Quinteros
Patricio Blanche

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